logo nl small

Boeiende museumrondleidingen in het Rijksmuseum

Rijksmuseum met museumparkEen monumentaal gebouw, tot de nok gevuld met schatten uit de Nederlandse kunst en geschiedenis. Met liefde gesneden figuren van heiligen, grandioze altaarstukken van belangrijke meesters en alle facetten van de kunst van de Gouden Eeuw, toen Nederlandse kunstenaars in hun productiviteit en kwaliteit nauwelijks te overtreffen waren. 

Dit en nog veel meer kan tijdens een rondleiding in het Rijksmuseum in Amsterdam bewonderd worden. De internationaal vermaarde kern van het museum wordt door de Eregalerij gevormd. Hier en in de zalen er rondom heen worden de highlights uit de Nederlandse kunst gepresenteerd, met Rembrandts Nachtwacht  als roemrijke blikvanger aan het einde van deze indrukwekkende hal. Een bezoek in het Rijksmuseum is uiterlijk sinds de heropening 2013 een must voor bezoekers van Amsterdam. Hoge tijd dus om deze enorme schatkamer van Nederlandse kunst en historie weer eens te bezoeken. Het beste met een individuele rondleiding door het museum die u langs hoogtepunten uit de Nederlandse kunstgeschiedenis veel wetenswaardigheden over de Gouden Eeuw van Nederland dichterbij brengt - met veel aandacht voor uw persoonlijke vragen en wensen. 

Rembrandt, zelfportret als Apostel Paulus, Rijksmuseum De grote verzameling oude meesters in het Rijksmuseum in Amsterdam bevat werken van Rembrandt van Rijn van uiteenlopende periodes van deze beroemdste van de Hollandse schilders van de 17de eeuw. Nauwelijks een ander schilder weet ons zo te boeien als Rembrandt. Daarom kunt u bij Kukullus een rondleiding in het Rijksmuseum boeken die zich helemaal op Rembrandts schilderijen en zijn artistieke én persoonlijke omgeving richt. 

Rembrandt groeide op in Leiden, bezocht de Latijnse school daar en was er zelfs aan de universiteit ingeschreven. Na een leerperiode bij de schilder Jacob van Swanenburgh in Leiden en een paar maanden bij Pieter Lastman in Amsterdam, opende Rembrandt in Leiden zijn eigen studio. In deze periode werkte hij nauw samen met zijn vriend en collega Jan Lievens, een "wonderkind" in de schilderkunst, met wie Rembrandt mogelijk zelfs een werkplaats deelde. Het Rijksmuseum toont momenteel (2017) op zaal sommige werken van Lievens en Rembrandt die in deze tijd zijn ontstaan, aangevuld met bruiklenen uit het Museum Lakenhal in Leiden dat voor renovatie gesloten is. 

Toen hij 25 jaar oud was, vertrok Rembrandt naar het vooruitstrevende Amsterdam, een handelsmetropool van wereldwijde betekenis. Hier won hij gauw de sympathieën van vooraanstaande opdrachtgevers die hun portretten bij hem bestellen. In deze museumrondleiding lichten wij sommige schilderijen uit deze tijd toe. 

Rondleiding over Rembrandt - als kunstenaar en als mens

Jan van Scorel, Maria Magdalena, ca. 1530Het Rijksmuseum herbergt adembenemende schatten uit de spannende eeuwen vóór de glorietijd van de Nederlandse kunst, de zo genoemde Gouden Eeuw. Deze rondleiding neemt u mee langs de kunst die voorafging tijdens de middeleeuwen en de renaissance. Kundige beeldhouwers vervaardigden aangrijpende beelden, vaak van hout. Wanneer beeldhouwers in steen werkten, gebeurde dit veelal voor de decoratie van kerkgebouwen, zoals de Dom van Utrecht als een van de grootste bouwprojecten van zijn tijd. Ook prachtige altaarschilderijen in stralende kleuren sierden kerken en kloosters. Er waren echter ook burgers die kunstwerken voor persoonlijk gebruik thuis bestelden. Sommigen lieten zich hierin ook zelfbewust portretteren. 

In de 16de eeuw maakten ook Nederlandse kunstenaars kennis met nieuwe artistieke ontwikkelingen in Italië, die wij de Renaissance gingen noemen. Daar in het zuiden kwam deze stroming eerder in bloei, maar ook Noordelijke schilders raakten gauw geboeid. Sommigen reisden zelf naar Italië en maakten er kennis mee uit eerste hand. Zoals Jan van Scorel, die het grootste deel van zijn loopbaan werkzaam was in Utrecht. Lucas van Leyden was erg geboeid door het werk van de beroemdste Duitse renaissance-kunstenaar Albrecht Dürer en werd zelf een van de voornaamste vertegenwoordigers van de renaissance in Nederland. 

Detail uit een luxe stilleven van de schilder Adriaen van UtrechtVoor uw zakelijke gasten alleen het beste. Als u uzelf als aanbieder van high end service of producten op de markt zet, dan wilt u uw zakenrelaties met niet minder dan het beste verbazen. En mede het beste wat Nederland op kunstgebied voortgebracht heeft, hangt in het Rijksmuseum.

Toon aan uw gasten dat het u om kwaliteit van hoog niveau te doen is. Boek een individuele museumrondleiding voor hen tijdens hun verblijf bij u. Daarmee geeft u niet alleen aan dat u uw zakenrelaties waardeert. Maar ook dat u zelf speciaal bent en alleen met het beste tevreden bent.

De 'crème de la crème' voor uw zakenrelaties 

Een rondleiding van Kukullus gaat daarbij graag op individuele wensen of specifieke voorkeuren van de deelnemers in. En kan graag tot een arrangement uitgebreid worden, bijvoorbeeld met een leuke stadswandeling erbij, misschien eindigend bij de locatie voor een borrel achteraf, om in een kleine groep van zakenrelaties na te praten.

Andries de Graeff, buste van Artus QuellinusGeen kunstwerk spreekt ons zo direct aan als een portret en het Rijksmuseum in Amsterdam is er vol van. Reden genoeg om een thema rondleiding over het onderwerp portretten en zelfportretten  in dit museum aan te bieden. De portretten in de vaste tentoonstelling lopen uiteen van piepklein en privé tot levensgroot en enorm. De geportretteerden kunnen gewone burgers of nationale helden zijn. Sommigen hebben niet eens model gezeten voor hun beeltenis, want het portret ontstond postuum.

Sommige portretten worden door vindingrijke symboliek versiert en vaak is tot nu nog niet alles van het geschilderde raadsel ontcijferd. Anderen lijken naturalistische schetsen of studies van een gezichtsuitdrukking te zijn. Ook enkele uitstekende gebeeldhouwde portretten zijn in het Rijksmuseum te zien. 

Een confronterende blik in de ziel 

Rembrandt als apostel Paulus Waarom lieten mensen eeuwen geleden hun portret schilderen? Voor sommigen zoals aristocraten en vermogende kooplieden was het een kwestie van sociale status. Portretten van echtparen geven ons inzichten in de waarden die bruid en bruidegom aan een ideaal huwelijk en aan relaties binnen de familie toekenden. Portretten van politieke leiders in historische scenes kunnen als propaganda beschouwd worden. Kunstenaars hebben zich ook zelf geportretteerd. Daardoor kunnen wij vaak kostbare informatie over de waardering van hun beroep door de kunstenaar zelf en door zijn tijdgenoten verkrijgen. Wat al deze beeltenissen gemeen hebben is de drang om een afbeelding van de eigen verschijning achter te laten. Een gegeven dat ons ook vandaag nog best vertrouwd is.

Deze website maakt gebruik van cookies. Met cookies vergroten wij de functionaliteit van onze website. Zonder cookies zal deze mogelijk niet optimaal functioneren. Als je verder deze website blijft bezoeken zonder de instellingen voor cookies in je browser te wijzigen, begrijpen wij dit als toestemming voor het plaatsen van deze cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring. Ga voor meer informatie naar in de privacy verklaring.
Privacy Verklaring