Ze zijn het onderwerp van een tentoonstelling over avant-garde kunst in de Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen in Düsseldorf. Ook al zijn het gewoonlijk de kleuren van deze schilders die het oog als vanzelfsprekend naar zich toe trekken - de witte vlaktes ertussen hadden wel degelijk betekenis voor deze drie kunstenaars en hun tijdgenoten. Wit was meer dan de ruimte tussen de kleuren.
Kazimir Malevitsj beleefde in het wit een vrije afgrond en oneindigheid – aanleiding voor de curatoren om de expositie de naam "Der weiße Abgrund Unendlichkeit" mee te geven. Voor Wassily Kandinsky stond wit voor een zwijgen vol van mogelijkheden, zoals hij 1911 in zijn tekst over kleurensymboliek in "Über das Geistige in der Kunst" schreef. Piet Mondriaan beschouwde wit als negatieve kleur (of niet-kleur). Samen met grijs en zwart stond het tegenover de positieve primaire kleuren rood, blauw en geel. De theoretische overpeinzingen over mogelijke betekenissen van de kleur wit, staat het wit als materiaal tegenover. Witte verf en witte pigmenten bestaan er in ontelbare variaties en vormen de materiële basis voor het uitbeelden van een geïdealiseerd wit.
Genoeg stof dus om over na te denken tijdens een bezoek aan het K20 van de Kunstsammlung NRW. Het werk van Mondriaan, Kandisky en Malevitsj en hun houding tegenover de ogenschijnlijke bijzaak wit wordt in deze tentoonstelling ook in het licht van technische vooruitgang en nieuwe ontwikkelingen in de wetenschappen gepresenteerd, zoals de natuurkunde of fysica en de theosofie, die tijdens het leven van deze avant-garde schilders een belangrijke bloeiperiode kenden.
De tentoonstelling vindt plaats in het kader van de Quadriennale Düsseldorf 2014 en is te zien t/m 6 juli 2014.
Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen (K20)
Grabbeplatz 5
Düsseldorf
13-5-2014
Een bezoek aan deze tentoonstelling is ook goed te combineren met een leuke stadswandeling door het centrum van Düsseldorf.